Четвер, 19 жовтня 2017

Владислав Хмеловський: Реформа місцевого самоврядування: "згори" шляху не має!

Вівторок, 13 вересня 2016 11:39

Владислав Хмеловський, заступник голови Громадської ради, голова комітету з питань регіонального розвитку та місцевого самоврядування. Заступник директора благодійної організації «Міжнародний благодійний фонд «Український дім».

В Україні закладено конституційні засади місцевого самоврядування, ратифіковано Європейську хартію місцевого самоврядування, прийнято низку базових нормативно-правових актів, які створюють правові та фінансові основи децентралізації. Однак, розвиток місцевого самоврядування фактично зупинився на рівні територіальних громад - міст обласного значення, оскільки переважна більшість територіальних громад через їх надмірну роздробленість і надзвичайно слабку фінансову базу виявилися нездатними до виконання всіх повноважень місцевого самоврядування. Про реформування місцевого самоврядування та політиці децентралізації ми поговорили з головою комітету з питань регіонального розвитку та місцевого самоврядування Владиславом Григоровичем Хмеловським.

У чому суть перетворень, запропонованих децентралізацією?

Прийшов час розставити акценти і уточнити смисли - розібратися в тому, що відбувається під виглядом реформи місцевого самоврядування та сказати: реформи немає!

При відчуженні народу від управління суть перетворень полягає в концентрації залишку комунальної власності та створення умов для її присвоєння людьми при владі.

Відповідно до ст.ст. 140, 142, 143 Конституції України місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами.

За 20 років існування Конституції ці статті так і не реалізовані. Щоб їх реалізувати, треба структурувати територіальні громади - проводити децентралізацію влади і ресурсів всередині територіальних громад, підвищувати компетенцію населення, чого Урядова "реформа" не передбачає.

Слова децентралізація і субсидиарність дуже популярні в Європі, тому вони механічно перенесені на наш грунт.

Терміни, що вживаються в тексті Урядової реформи, а саме слова: децентралізація і субсидіарність, не відповідають тому, що відбувається під виглядом реформи місцевого самоврядування.

Найпопулярніша і гучна реформа сьогодні - об'єднання "територіальних громад".

Це децентралізація? Ні!

Територіальні громади не існують як ОРГАНІЗОВАНІ колек тиви, від їх імені виступають керівники на місцях і автори "реформи".

Відбувається об'єднання не територіальних громад, а їх ресурсів - колективної власності громад.

Такі дії називаються централізація ресурсів під прикриттям реформи місцевого самоврядування. Ми живемо в олігархічній державі, тому подібне об'єднання ресурсів проводиться в інтересах збагачення вибилася у владу місцевої "еліти", яка вибилася у владу.

Крім вищезгаданої, Урядова реформа включає в себе фіскальну (бюджетну) децентралізацію, що дозволило поповнити місцеві бюджети вже у 2016 році.

Ця реформа має велике значення для поповнення місцевих бюджетів, якими, на жаль, територіальні громади не розпоряджаються. Розпоряджаються - можновладці. Тому на якість життя людей це не впливає, а гучні заяви про збільшення бюджетів територіальних громад носять чисто декларативний характер.

Як дати громадам більше прав? Чи готові органи місцевого самоврядування до розширення повноважень? Адже люди не звикли до самостійності...

Люди вже давно проявляють здатність до самоорганізації. Процес потрібно організувати - для цього потрібні відповідні дії хоча б органів місцевого самоврядування, тому що чинне законодавство дозволяє формувати структуровані територіальні громади.

Починати необхідно з вивчення проблем населення, систематизувати їх, виділити основні (рішення яких не терпить зволікань). На підставі цієї інформації складати стратегії і плани розвитку території. Без залучення місцевих активістів цю роботу виконати неможливо. Це і є перші кроки в освоєнні філософії людиноцентризму, формуванні громадянського суспільства - соціальної бази місцевого самоврядування.

Типові формати цієї роботи необхідно популяризувати, підготувати методичні матеріали і почати повсюдне навчання не тільки чиновників, а й жителів. Особливо важливо популяризувати успішні практики - вони вже в Україні є.

Щоб дати громадам більше прав, треба доповнити Урядову реформу Концепцією формування структурованих територіальних громад, яка розроблена громадською організацією "Громадська рада самоврядування" на чолі з Віталієм Комовим. Концепція отримала позитивну оцінку Інституту держави і права ім. Корецького НАН України.

Досвід самоврядування та зміна свідомості громадян будуть приходити в процесі проведення пілотних проектів. Пілотні проекти повинні ОБОВ'ЯЗКОВО здійснюватися під керівництвом групи супроводу, що має складатися з фахівців та інформаційного забезпечення.

На проведення пілотних проектів знадобиться два - три роки з поступовим розширенням кількості учасників. При відповідному інформаційному супроводі буде пробита широка дорога зі створення структурованих територіальних громад.

Повноваження - справа самих громад-територіальних колективів. Вони затвердять свої повноваження разом зі Статутом. Безумовно, повноваження будуть заздалегідь обговорені, щоб вони відповідали рівню самоврядування. Орган місцевого самоврядування повинен супроводжувати проект і виділяти бюджетні кошти громадам на реалізацію повноважень.

Чи готові партійні органи місцевого самоврядування реалізувати подібний проект?

Якщо громада буде здійснювати місцеве самоврядування - партійні депутати не потрібні. Тому партійна система, яка сьогодні формує місцеві ради - антипод громаді.

В першу чергу, треба змінювати систему виборів і вибирати депутатів місцевих рад від громад, а не від партій.

На вашу думку, саме така реформа необхідна Україні? Чому зараз?

Урядова реформа місцевого самоврядування повинна бути доповнена реформою децентралізації всередині територіальних громад, тобто Концепцією формування структурованої територіальної громади.

Поява Господаря на місцях і формування свідомості Громадянина - вкрай актуальні саме сьогодні. Це реальний шлях до оздоровлення суспільства і вирішення головних проблем. Або ми прийдемо до творення або почнемо розвалюватися.

На які рівні управління повинні бути передані повноваження і ресурси, щоб вони були використані максимально ефективно?

Основою місцевого самоврядування в місті (наприклад, в Києві) повинна бути громада в 20-30 тисяч жителів. Члени громади беруть на себе повноваження, а ресурс на їх виконання - бюджет територіальної громади міста.

Система місцевого самоврядування - це: громада будинку, громада мікрорайону (20-30 тис. жителів) і територіальна громада міста. Повноваження кожного з рівнів прописані в Концепції.

Хто буде контролювати місцеву владу (органи місцевого самоврядування)?

Якщо будуть створені структуровані територіальні громади, то контроль буде здійснюватися самою системою, наприклад, як в організмі людини. Складна система живого організму має власні можливості контролю.

Які першочергові завдання стоять перед Вами, як головою комітету?

Місцеве самоврядування - це фундамент суспільства.

Наше завдання створити реальне місцеве самоврядування, соціальною базою якого є громадянське суспільство, що зароджується в Україні.

Новини ради

Олександр Сігал обраний головою експертної групи з питань теплоенергетики

9 червня 2017 року в Міністерстві регіонального розвитку, будівництва та...

Новини Мінрегіону

Впровадження надзвичайної кредитної програми для відновлення України триває, — Роман Чуприненко

В рамках проекту «Надзвичайна кредитна програма для відновлення України» перші...